mandag 28. mai 2012

S O M M E R F E R I E

Hei alle tålmodige sjeler!

Jeg har altså siden sist fått sommerferie. Wohooo! Kommer like fort hver gang, og samme deilige følelse i kroppen. Mildt sagt vært en hektisk innspurt, avsluttet med en intens eksamensuke forrige uke. Fem eksamener på like mange dager. Ikke å anbefale egentlig. Men kom meg da gjennom på et vis. Helskinnet eller ei, det gjenstår jo å se.. Og skal etter planen dra hjem før konte-eksamensperioden begynner, så har egentlig ikke så mye annet valg enn å stå. Ikke noen mega-følelse for noen av eksamenene, men heller ikke det motsatte. Blir litt overrsaket må jeg innrømme hvis jeg skulle stryke (dersom jeg får under 10 av 20 poeng), men samtidig aner ikke hva som forventes. Ei heller om det blir tatt noe hensyn til språk-handicapet.. For jeg hadde altså alle eksamenene på fransk. I noen fag var jeg eneste erasmus-student.. Litt spent på hvordan det har gått, men som tidligere nevnt, har jeg ikke like store krav til meg selv her som hjemme. Hadde jeg hatt det, ville jeg garantert blitt skuffet. Faktisk så er alt bedre enn "stå" bonus for meg!

Når det gjelder hvordan selve eksamen fungerte, så var det litt annerledes enn i Norge. Litt mer amatørmessig og litt mindre strengt. Jeg kunne f.eks. ha sekken ved siden av pulten. Besvarelsen ble kun levert i ett eksemplar. Og læreren selv skal stå for rettingen. I Norge har vi vel minst to ukjente sensorer. I det ene faget fikk man trekk for å skrive mer enn ti linjer per spørsmål. Eksamentiden var også under halve tiden i forhold til det jeg har hatt i Bergen, kun to timer. Under min første eksamen, som var økonomihistorie, reiste så å si alle seg opp for å gå da en time var gått, så jeg var redd jeg hadde misforstått, at det kun var en time. Jeg skrev som en gal da jeg enda hadde noen spørsmål igjen. Men heldigvis så hadde vi to timer slik jeg trodde. Ble fortalt etterpå at det ikke var lov til å levere før etter en time. Og "alle" var da tydeligvis ferdige før tiden. Om det er positivt eller negativt for min del, vet jeg ikke.

Ellers har jeg ikke gjort mye annet enn å lese i uken som gikk. Men uken før der igjen tillot jeg meg litt fri innimellom. Bl.a. var jeg på Mix'Cite, en årlig festival på universitetsområdet. Det var fantastisk morsomt - helt til mobilen min ble frastjålet.. Den nye, fine iPhonen jeg fikk til bursdagen min for en drøy måned siden. Snakk om uflaks. Hatt samme slitne telefon i en årrekke, og når jeg endelig får meg en ny, så vips blir den stjålet. Jeg mistenker sterkt at det er romfolkbarna som står bak. Krydde nemlig av de der (da det var gratis og åpent for alle) og rett før jeg oppdaget at den var borte, så kom de for å tigge om penger. Så hvis jeg ikke var så særlig begeistret for romfolk før denne kvelden, så misliker jeg de om mulig enda mer nå. Synd å si det, men er sånne ting som skaper fordommer. Men! Historien er ikke helt over enda. For selv om jeg ikke hadde så veldig store forhåpninger, så tenkte jeg at jeg i det minste måtte forsøke å få tilbake på forsikring. Visste ikke en gang om den var forsikret. Men joda! Hurra! Så var det altså happy ending, og kan ikke si nok hvor glad jeg er for det.

17. mai har det og vært. Men må si at jeg hadde den mest stusselige feiringen av Norges nasjonaldag i manns minne. Var vel rett og slett fordi det ikke var noe feiring. Ikke hadde jeg noen med-nordmenn. Ikke hadde jeg tid. Og jeg var deppa fordi jeg altså hadde mistet mobilen dagen i forveien. Så jeg forsøkte å lese og tenke så lite som mulig på alle isspisende, bunadskledde, smilende menneskene der hjemme. Tror faktisk jeg skal dra den så langt som å si at det var den verste dagen min her i Lille. Håper indelig ikke jeg har flere slike 17.mai'er i vente..

Men nå er alt som heter 17. mai og eksamensperiode 2012 historie og jeg er fri! Vært utrolig deilig vær her den siste tiden, som endelig kan nytes. Så siden fredag har jeg vært mye i parken. Ellers har det vært trekkspill-festival her, av alle ting, denne helgen! Var stort sett Balkan-musikk. Annerledes, men veldig fint og gøy å få med seg. God stemning og mye fine folk. Det er bra. Og bedre skal det bli. Det har jeg bestemt.

Samtidig som det er utrolig godt å være ferdig med det kjipe og ha ferie, så er det også litt vemodig at eramsus-eventyret nå går mot slutten. Flere av vennene mine begynner etter hvert å dra. Sikkert mange jeg ikke ser igjen. Heldigvis så har jeg litt tid nå uten særlig mye planer, kun for å ha det gøy, være med venner, nyte solen og livet generelt. Har en del "must" jeg må se og gjøre før jeg drar herfra også. Ikke minst bør jeg ta en tur til Paris og få besøkt vertsfamilien min. Og kanskje jeg skal en tur til Köln også..!

Skal prøve på litt hyppigere oppfølginger i tiden fremover. Nå har jeg vel neppe noen unnskyldninger for ikke å blogge.. Eller vent litt..! Bra vær!

♥ K

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar