tirsdag 15. mai 2012

Pustepause

Hei hei!

Stikker bare innom bloggen en liten tur mellom lesingen, tenkte det var på tide..! Og min dårlige blogging om dagen skyldes naturligvis nettopp dette: lesing. Merker at nervene begynner å komme sigende nå, ikke er så lenge igjen til det braker løs på ordentlig. Har jo hatt en eksamen allerede, i fransk, men den teller liksom ikke. Men for all del, var ganske vanskelig, det er ikke lenger nok å kunne bøye et verb, eller fortelle litt om landet mitt. Nå forventes det også at jeg skal kunne såpass mye fransk at jeg klarer å analysere ganske avanserte tekster. Heavy stuff om jeg så skal si det selv. Så litt spent på hvordan det gikk, selvom jeg hverken har en veldig god eller veldig dårlig følelse. Jeg har forresten aldri veldig god følelse. Det kommer av at jeg har en taktikk for å ikke bli skuffet. Tar aldri gleden på forskudd. På den måten skal jeg liksom unngå å bli skuffet, hvis du skjønner. Funker ganske bra egentlig.

Men altså, neste uke, da er det på ordentlig.. Og i tillegg til de fire jeg annonserte forrige uke, så har jeg jammen meg fått en til på tirsdag. Fem eksamener på like mange dager. Huff. Og problemet er nå at jeg ikke helt vet hvordan jeg best mulig kan legge opp arbeidet. Jeg kan neppe kun øve til den første først og så øve fortløpende til de neste. Det blir nok ikke nok. Så jeg må prøve denne uken og øve på alle sammen og så heller fokusere på den første eksamen rett før. Heldigvis er jeg litt beroliget av at jeg kan ha med ordbok på samtlige, og at jeg kan skrive "Erasmus" på eksamen, så tar læreren hensyn til det. Ja, her er det læreren selv som retter eksamen. Mye som er annerledes enn det jeg er vant til. To av eksamene er også muntlig, en av de sammen med andre. Tror jeg er litt sterkere muntlig enn skriftlig, så håper det kan være en fordel for meg. Men vi får nå se hvordan det går. Egentlig forventer jeg ingenting, så lenge jeg står (selvsagt helst med en liten margin), så får jeg si meg fornøyd. Håper og tror ikke en fremtidig arbeidsgiver vil bry seg så altfor mye om disse karakterene uansett.

Ellers vil jeg jo helst være litt sosial innimellom også, og er en del som skjer nå. Har en del dilemmaer, avskjedsfester o.l. jeg ikke vet om jeg bør ta meg tid til... I morgen er det for eksempel en festival her på campusen, og jeg vil så gjerne få med meg litt av den, for det skal visst være veldig bra. Og så er det jo kun den ene gangen jeg har sjansen. Er været bra tar jeg nok uansett en liten tur i det minste.. Men det er ikke sikkert, for i dag har det vært skikkelig storm med hagl, lyn og torden. Men nå er det fint igjen. That's Lille. Var meldt fint sist jeg sjekket, så håper det blir fint. Hvis ikke får jeg se det positive i det, at jeg heller kan bruke tiden på å sitte inne og lese;)

Dagen etter er det jo selveste nasjonaldagen. Og jeg er jo, som jeg vet om, eneste nordmann i Lille, så spørs om det blir noe særlig feirings her i gården. Tror jeg bare må tenke at 17.mai ble avlyst i år jeg.. I Paris ble jo 17. mai ganske fin egentlig, for vi var jo en liten gjeng med norske au pairer, og vi dro for å feire med andre nordmenn i sjømannskirken utenfor Paris. Været var bra, de hadde vafler, pølser og kronesis. 17.maitog, taler og til og med russ. En russ. Men i Lille... Tja, litt skeptisk til at det finnes noe tilsvarende her gitt.. Hadde det ikke vært for de nevnte eksamene som nærmer seg, hadde jeg kanskje lagt inn en noe større innsats for å finne ut en alternativ løsning. Men er vel ikke verdens undergang å miste en 17.mai. Jeg har jo forhåpentligvis en del søttendemai'er i vente:)

Men altså, som dere skjønner, så kan dere nok ikke regne med å høre så mye fra meg før 29. mai. Det er altså dagen jeg har sommerferie! Can't wait!

Lykke til hvis du som meg har eksamener i vente!

♥ K

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar