onsdag 13. juni 2012

Helg i Paris!

Hei dere!

Tilbake på plass i Lille (har forsåvidt vært det et par dager allerede..) etter en herlig helg i Paris. Litt annerledes enn de øvrige turene mine også, ettersom jeg denne gangen bodde hjemme hos min franske venn Simon og familien hans. Det fungerte veldig bra, til tross for at han ikke bor midt i sentrum. Han har nemlig scooter, så gikk veldig greit å komme seg til og fra relativt raskt. Selv med en nokså stor bag på slep. Og ganske mye morsommere enn med metro! Ikke minst ser man jo mer på den måten. Lørdag kveld møtte vi en annen fransk venn av oss, Clement. Han var også, i likehet med Simon, på utveksling i Norge, og jeg hadde faktisk ikke sett han siden det. Veldig hyggelig, selv om vi tilbragte mesteparten av tiden i et mørkt rom uten å snakke sammen. Altså på kino. Vi så Men in black 3, og den var bedre enn jeg hadde trodd, så kan absolutt anbefales, sånn btw. Søndag dro vi på et museum i Le Marais jeg ikke hadde vært før, av og til fint å gjøre noe litt mer intellektuelt enn vanlig. Etter en deilig lunsj i hjertet av Paris, forlot jeg Simon til fordel for en tur til Maule. For de som ikke vet hvor det er, i likhet med de fleste parisere (!), så er det et lite tettsted vest for Paris. Det var altså der jeg tilbragte et år som au pair for det som føles ut som en evighet siden. Veldig spent da jeg sto på trappen foran mitt tidligere hjem, med et lite snev av frykt for at de hadde glemt meg helt. Men det var helt unødvendig, for ble mildt sagt omfavnet av to herlige, blide gutter som var blitt hakket større enn sist jeg så de. Auguste hadde nok forandret seg mest, kanskje ikke så rart, ettersom han også er den minste. Denne søndagen var også femårsdagen hans så det var mye gaver og kakespising. Ellers var det litt som var forandret siden min tid der. Kjøkken og flere bad var pusset opp, og de var gått til anskaffelse av hund. Den hadde et ganske merkelig navn som jeg har glemt allerede. Men det spiller vel ingen stor rolle akkurat. Nytt var også at de ikke har noen au pair lenger. De har hatt tre stykker etter meg, først to tyske som begge var et halvt års tid, så en nederlandsk. Hun var der kun en måned, før hun fikk "sparken" ble jeg fortalt av Rebecca. Hun likte visst ikke barn og gadd ikke bli med på noen ting. Og etter henne orket de ikke flere au pairer. Men nå er jo også barna såpass store at de klarer seg ganske godt selv, i forhold til da jeg var der. Turte jo ikke la Auguste være alene et sekund. Var nok litt høne-au pair. Men hadde ganske god grunn til det også da, uten å gå mer inn på de noe dramatiske hendelsene med myntspising og diverse. Ble ikke så veldig mange timene jeg fikk vært der, for jeg måtte rekke toget tilbake til Lille på kvelden. Auguste spurte før da jeg skulle til å dra hvorfor jeg ikke skulle overnatte. Godt å vite jeg er ønsket. Og lovet at jeg skulle bli lenger neste gang. Og at neste gang ikke blir så lenge til. Skal prøve å holde de løftene så godt jeg kan. Jeg er hvertfall veldig glad for at jeg fikk det til nå før det var gått altfor lang tid. Sånn at de kanskje husker meg neste gang jeg kommer også.

Sent søndag kveld var jeg tilbake i Lille og jeg er nå inne i mine aller siste dager her. Har så smått begynt pakkingen og innser nok en gang at jeg har mye klær. Ikke noe sjokk det akkurat. Det til tross for at jeg tok med en del hjem i mai. Litt småskeptisk til om jeg klarer meg uten overvekt, men selv om det er litt surt, får jeg bare godta det dersom det skulle skje. Har kun meg selv å takke.

Mandag kveld ble jeg bedt på en apero med mentor-Alex og en del av hans venner. Det var hyggelig som alltid. Sannsynligvis siste gangen jeg så mange av dem også. I dag (eller forsåvidt i går, da vi er passert midnatt) har jeg vært i byen med Lilian, min greske venninne. Fint å kun være kun oss to innimellom, da vi mesteparten av tiden er sammen med andre også. Lilian er virkelig en av de jeg kommer til å savne mest. Hun er alltid i godt humør, med på alt, snakker ofte uten å tenke, noe som kan være veldig morsomt og stiller mange interessante spørsmål. Livet blir aldri kjedelig med Lilian. En annen god venninne av meg, Andrea fra Mexico, var jeg litt redd jeg ikke skulle se igjen før jeg drar. Men fikk heldigvis den gode nyheten at hun kommer tilbake en tur i morgen. Mest på grunn av meg. Satt stor pris på det. Torsdag har jeg forøvrig invitert de nærmeste vennene mine her (de som fremdeles er igjen), både franske og utenlandske, til en siste "apero à la nature". Krysser fingrene for bra vær. For har ikke akkurat plass til 30 stykker hos meg.. Satser også på å være ferdigpakket og vasket ut av rommet mitt på forhånd, slik at jeg fredag morgen kun kan ta med meg alt pikk-pakket mitt og dra.

Kan ikke garantere flere innlegg, ettersom jeg kun har to små dager igjen i Lille, og helst ikke vil bruke opp tiden på blogging. Ille nok å måtte bruke tid på pakking.. Så benytter anledningen nå til å takke for følget, kjære leser(e) og dersom det er ønskelig, så er det bare å fortsette å titte innom den nye bloggen min kristineslittleworld.tumblr.com.

Til slutt noen bilder fra helgen:

Mating av fulger i parken (oppå togstasjonen!)

Mye fint å se på museum


Skjønneste femåringen jeg vet om i hvertfall

Emma og den nye hunden jeg ikke husker navnet på

Meg sammen med tre av de fire "barna mine"



♥ K

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar